Christopher Sundell er ny global salgssjef i Øveraasen AS. Som tidligere salgssjef i Sverige, og senere Nord-Amerika, er denne omstruktureringen et naturlig steg i selskapets satsing på å styrke sin posisjon på verdensmarkedet.
Etter å ha startet opp det svenske datterselskapet i 2020, fikk Sundell i 2022 rollen som salgsansvarlig i Nord-Amerika. Gjennom tett kontakt med forhandlere og verdifullt arbeid med strategi og fremtidsplaner, har satsingen gitt resultater. Øveraasen har i løpet av de siste årene levert maskiner til flere store flyplasser, som Toronto, Calgary, Vancouver mfl..
– Våre maskiner er effektive og driftsikre, og skal fungere over tid. På min første reise til Nord-Amerika var jeg usikker på forholdene der. Etter å ha presentert mulighetene til å kjøre autonomt og forklart om vår oppfølging ved ulike servicebehov, kikket alle på meg som om jeg hadde solgt dem en UFO! Spøk til side, man kan enkelt forklare at vår utvikling av maskiner og programvare her i Norge imponerer vidt og bredt over hele verden.
Det vokser godt i Øveraasen. I Sverige er det ansatt en ny stilling som skal jobbe med ytterligere salg, og i Norge ansettes to medarbeidere som skal jobbe med markedsdelen. Disse skal fokusere på på det lokale markedet her i Norge.
Med en vakttelefon som fungerer verden over, kan alle kunder få den bistanden de trenger – uansett hvilken tidssone de befinner seg i. Christopher er overbevist om at den gode oppfølgingen skiller Øveraasen fra konkurrentene, og at potensialet for videre vekst er stort.
– Vi skal fortsette arbeidet med flyplasser, jernbaner og veier. Når det gjelder flyplasser har vi allerede en ledende posisjon, men ønsker å fortsette veksten. På jernbane og vei skal vi ha en betydelig vekst. Potensialet er stort, og vi må fortsette å være langt framme i skoa for å oppnå målene våre, forteller han.
Med et klima i stadig endring og et mer uforutsigbart værbilde, ser Christopher en endring i markedet. – Flyplasser som vanligvis ikke får snø, gjør nettopp det, forteller han. – Da må de selvfølgelig ha maskinene til snørydding.
Den nye omorganiseringen skaper også noen endringer i arbeidshverdagen til Christopher. Selv om hovedbasen hans fortsatt vil være på kontoret i Norrköping, vil han også være på Gjøvik-kontoret én til to uker i måneden.
– Det er på Gjøvik produksjonen og utviklingen skjer. Den lokale tilstedeværelsen er viktig, forteller han. – Jeg kommer samtidig til å reise verden rundt for å kunne støtte våre forhandlere. På denne måten kan jeg være så nære markedet som overhodet mulig.
– Jeg er utrolig glad for å ha fått denne tilliten. Det er med stor respekt og ydmykhet jeg tar på megdenne oppgaven, og jeg er veldig hissig på å komme i gang, avslutter han.
Kontakt oss nå